Religion- planering

Religion år 6




Dessa områden/frågor behöver du ha koll på:

  • De heliga skrifterna.
  • Viktiga personer och Gudar.
  • Heliga byggnader.
  • Olika inriktningar.
  • Olika ritualer (t.ex. bön, dop osv.)
  • Olika traditioner
  • De viktigaste tankarna
  • Exempel på hur religionerna märks i vårt samhälle
  • Vad etik och moral är, samt hur man kan resonera i liknande frågor.

Begrepp:

Etik
Moral
Symbol
Bön
Livsåskådning
Ateist
Själ
Ritual
Heligt
Tradition
Profet
Högtid
Jämlikhet
Jämställdhet
Empati
Solidaritet
Kränkning

Mobbning



Detta ska vi arbeta med (Centralt innehåll)

  • Ritualer och religiösa levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendomen och i de andra världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism. 
  • De viktigaste tankegångar bakom ritualer, levnadsregler och heliga platser i kristendomen och de andra världsreligionerna, till exempel som de uttrycks i religiösa berättelser i Bibeln och i andra texter
  • Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu. Kristna högtider och traditioner med koppling till kyrkoåret, till exempel sånger och psalmer
  • Några etiska begrepp, till exempel rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet.
  • Frågor om vad ett bra liv kan vara och vad det kan innebära att göra gott.
Kunskapskrav

E

Du har grundläggande kunskaper om några heliga platser eller rum, ritualer och levnadsregler som hör till världsreligionerna och visar det genom att i korthet förklara och resonera om likheter och skillnader mellan några religioner. Du visar även på enkla samband/likheter mellan religiösa händelser (böner, ritualer osv) och viktiga tankar i världsreligionerna  

Du kan ge få och korta förklaringar och resonemang om vanliga moraliska frågor och vad det kan innebära att göra gott. Du gör då reflektioner som i huvudsak hör till ämnet och använder några etiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt. 

C

Du har goda kunskaper om några heliga platser eller rum, ritualer och levnadsregler som hör till världsreligionerna och visar det genom att föra längre förklaringar och resonemang om likheter och skillnader mellan några religioner. Du visar även på fler och längre samband/likheter/förklaringar mellan religiösa händelser (böner, ritualer osv) och viktiga tankar i världsreligionerna  

Du kan ge fler och längre förklaringar och resonemang om vanliga moraliska frågor och vad det kan innebära att göra gott.  Eleven gör då reflektioner som för resonemanget framåt och använder några etiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt. 

A

Du har mycket goda kunskaper om några heliga platser eller rum, ritualer och levnadsregler som hör till världsreligionerna och visar det genom att ge många och långa förklaringar och resonemang om likheter och skillnader mellan några religioner. Du visar även på många och långa samband/likheter mellan religiösa händelser (böner, ritualer osv) och viktiga tankar i världsreligionerna  

Du kan ge många och längre förklaringar och resonemang om vanliga moraliska frågor och vad det kan innebära att göra gott. Eleven gör då reflektioner som för resonemanget framåt och fördjupar eller breddar det och använder några etiska begrepp på ett väl fungerande sätt





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar